Hodnocení tématu:
  • 0 Hlas(ů) - 0 Průměr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Zkoušky na OK9? Má to smysl?
#1

Má smysl dělat zkoušky na OK9 (tedy novice)? Není lepší udělat rovnou Áčko? Ten rozdíl snad není takovej ne? Kdo to zná z praxe?
Odpovědět
#2

(25.08.2020, 01:00 PM)mouseman Napsal(a):  Má smysl dělat zkoušky na OK9 (tedy novice)? Není lepší udělat rovnou Áčko? Ten rozdíl snad není takovej ne? Kdo to zná z praxe?

Dělat OK9 smysl nemá. V testech je sice o něco méně otázek (hlavně v prefixech a Q-kódech), ale množství a rozsah učiva které musíš "nadrtit" je stejný. A omezení jsou dost velká (40m pásmo, výkony...)
Odpovědět
#3

NOVICE ma jedinou vyhodu proti UNLIS...mel bys moznost jit na prevadece...pokud ti staci prevadece 2m a 70 cm...tak pak jo,staci to...mne konkretne by to vzhledem k memu QTH stacilo...mit moznost na prevadece...ja osobne jinou vyhodu koncese nevidim..rec jineho kmene neovladam,sralo by mne furt dokola meldovat nejakou znacku(pracovni provoz na profi kmitoctu mne to meldovani pridelene znacky silne zhnusil),a zajimaji mne pouze krajane...tedy ceske stanice
Odpovědět
#4

(25.08.2020, 01:00 PM)mouseman Napsal(a):  Má smysl dělat zkoušky na OK9 (tedy novice)? Není lepší udělat rovnou Áčko? Ten rozdíl snad není takovej ne? Kdo to zná z praxe?

Určitě ne. Spousta Noviců stejně dělá zkoušky znova, aby mohli upgradovat na HAREC. Práce navíc, papírování navíc, zvykání si na novou značku... Rozhodně doporučuji jít rovnou na A. Novice má smysl zvážit jen pokud jsem si pevně jist, že chci v podstatě jen kecat na převaděčích, či si jednou za čas zajet na závod jako FM Pohár (s omezeným výkonem!) a to stačí, teď i v budoucnu. Pokud si nejsem jist a připouštím možnost, že budu chtít v budoucnu třeba dělat krátké vlny, použít víc než 10W, nebo cokoliv dalšího z pestré palety HAM disciplín, pak rozhodně HAREC. Nač si zbytečně zavírat dveře? No a komu není rady... ten si přece udělá Novice, pak si ho zaslouží a bude muset později upgradovat... :-)
Odpovědět
#5

Pokud to s HAM rádiem myslíš vážně, lepší je hned HAREC. Ušetříš kromě času, jízd do Prahy a drcení se toho nadvarkát i 1100 Kč.

OK2DDS
Odpovědět
#6

No já bych řekl, že je to na uvážení každého jedince. Totiž obecně mi to připadá, že všichni OK1 berou OK9 jako cosi nehodného jejich pozornosti Tongue . Za mě například je aktuálně ztráta času OK1. Je to stejný jak s řidičákem. Proč si budu dělat papíry na náklaďák, když hodlám jezdit jen na skutru vedle do vesnice pro rohlíky..... 
Jako naprostý začátečník se rád označím za skutečného amatéra neb většina OK1 si ani neuvědomuje, že již zdaleka žádnými amatéry nejsou. Vidím to u kolegů v radioklubu. Kdybych si šel zapálit pokaždé, když přepnou do té radio svahilštiny, tak prohulím výplatu. A protože nikam nespěchám, šel jsem cestou OK9 a čas ukáže jestli u ní zůstanu nebo vyklubu do OK1

Na druhou stranu pokud se někdo opravdu bytostně nerad učí a nebo ho tak trápí těch 1100,- tak nechť se pustí rovnou do OK1
jinak níže pár informací

V počtu otázek je to cca 18 stránek pro N a 32 stránek pro A

Příloha č. 1 k vyhlášce č. 156/2005 Sb.
OPERÁTORSKÉ TŘÍDY
Tabulka 1: Operátorská třída A
Kmitočtové pásmo
Status*)
Od
Do
135,70 kHz
137,80 kHz
S1)
1 810 kHz
1 850 kHz
P
1 850 kHz
1 890 kHz
NIB IV)
1 890 kHz
2 000 kHz
NIB VI)
3 500 kHz
3 800 kHz
P SVII)
7 000 kHz
7 100 kHz
7 100 kHz
7 200 kHz
10 100 kHz
10 140 kHz
S II)
10 140 kHz
10 150 kHz
S III)
14 000 kHz
14 350 kHz
P
18 068 kHz
18 168 kHz
21,00 MHz
21,45 MHz
24,89 MHz
24,99 MHz
28,00 MHz
29,70 MHz
50 MHz
52 MHz
NIB V)
144 MHz
146 MHz
P
430 MHz
440 MHz
1 240 MHz
1 300 MHz
S
2 300 MHz
2 450 MHz
S
3 400 MHz
3 410 MHz
NIB V)
5 650 MHz
5 850 MHz
S
10,00 GHz
10,50 GHz
24,00 GHz
24,05 GHz
P
24,05 GHz
24,25 GHz
S
47,00 GHz
47,20 GHz
P
75,50 GHz
76,00 GHz
76,00 GHz
77,50 GHz
S
77,50 GHz
78,00 GHz
P
78,00 GHz
81,00 GHz
S
122,25 GHz
123,00 GHz
134,00 GHz
136,00 GHz
P
136,00 GHz
141,00 GHz
S
241,00 GHz
248,00 GHz
248,00 GHz
250,00 GHz
P

Tabulka 2: Operátorská třída N (Novice)
Kmitočtové pásmo
Status*)
Od
Do
1 830 kHz
1 850 kHz
P
1 850 kHz
2 000 kHz
NIB VI)
3 550 kHz
3 700 kHz
P
21,050 MHz
21,200 MHz
P
28,050 MHz
28,400 MHz
P
144 MHz
146 MHz
P
430 MHz
440 MHz
1 240 MHz
1 300 MHz
S
2 300 MHz
2 450 MHz
S
3 400 MHz
3 410 MHz
NIB VI)
5 650 MHz
5 850 MHz
S
10,00 GHz
10,50 GHz
24,00 GHz
24,05 GHz
P
24,05 GHz
24,25 GHz
S
47,00 GHz
47,20 GHz
P
75,50 GHz
76,00 GHz
76,00 GHz
77,50 GHz
S
77,50 GHz
78,00 GHz
P
78,00 GHz
81,00 GHz
S
122,25 GHz
123,00 GHz
134,00 GHz
136,00 GHz
P
136,00 GHz
141,00 GHz
S
241,00 GHz
248,00 GHz
248,00 GHz
250,00 GHz
P

*) P = přednostní (primární) pásmo,
S = podružné (sekundární) pásmo:
a) vysílání nesmí způsobit škodlivé interference stanicím přednostních služeb,
b) nemůže být nárokována ochrana před škodlivým rušením stanic přednostní služby,
c) může být však nárokována ochrana před škodlivým rušením téže nebo jiné podružné služby,
NIB = na neinterferenční bázi:
a) vysílání nesmí způsobit škodlivé interference stanicím přednostních služeb,
b) může být nárokována ochrana před škodlivým rušením stanic přednostní služby.
I) pouze druhy provozu A1A, F1A, G1A
II) pouze druhy provozu A1 A, F1 A, G1 A, J2A
III) pouze druhy provozu J1D, J2D, F1D, G1D
IV) povolený výstupní výkon 75 W
V) povolený výstupní výkon 25 W
VI) povolený výstupní výkon 10 W
VII) do 29.3.2009 povolený výstupní výkon 250 W, od 30.3.2009 status P
Odpovědět
#7

Obecne me stve delat neco dvakrat kdyz to muzu udelat najednou. Obecne me stve jezdit nekam dvakrat kdyz staci jet jednou (no jinzda do alp me neprestane bavit nikdy). Obecne nepiju a penez nemam uplne na rozdavani, takze nejaky vicedenni kurz u rybnika me moc nebere - nelaka - proc by. Pokud bych mel moznost udelat si papiry na nakladak v 18ti, tak bych si je udelal. Jenze to stalo krapet moc penez a ja je nemel. I kdyz bych jich jezdil skutrem, tak obcas prsi a sednu do auta a obcas potrebuju prestehovat skrin a to se hodi nakladak. Asi zalezi k cemu to kdo chce a jak se k tomu stavi. Ja to chci pouzivat venku (kopce, alpy) a chci to udelat jenou a mit klid. Tudiz A je jasna volba, i kdyz jsem mel na zacatku taky pochybnosti. Ale jen pro to, ze jsem mel strach z morseovky, myslel jsem si ze ji musim umet na Acko. Neni tomu tak. Takze se tech par stranek otazek navic proste naucim a mam to na cely zivot (teda ten kratkej zbytek) zasebou :-)

Michal Stod / OK1SIM administrátor tohoto fóra - pokud máte problém nebo nápad nebo snad pochvalu, napište to do sekce https://forum.svysilackou.cz/forumdisplay.php?fid=26
Odpovědět
#8

Ano. Včera jsem listoval starou brožurkou s materiály ke zkouškám a připomněl jsem si starý systém tříd A, B, C, D. Začátečník mohl na D nebo C (víc otázek a Morseovka navíc). Na B jste museli mít praxi v C nebo D a spoustu potvrzených spojení. Na A pak další praxi v B, další spoustu spojení, ...
Trvalo to minimálně tři roky a často mnohem víc, než se člověk dostal na A! Zastánci namítnou, že třída A označovala už opravdu schopné radioamatéry, kdežto dnes ji má každý, kdo jde na zkoušky a nezláká ho Novic a ještě ani nemusí umět CW. Má to svou legitimitu, ale na druhou stranu, jsem moc rád, že je to dnes nízkoprahové, protože by spíš hrozilo, že radioamatérství vymře. Navíc zvažte, že ani operátor C neměl k dispozici nejzajímavější HF pásma, operátor B už ano, ale pod nízkým výkonem, který mu musel stačit k tomu, aby nasbíral hromady DXCC, než mu povolí vyšší.

Tákže, když se na to koukám, tak mi nepřijde líno naučit se o pár A4 víc, jsem vděčný za to, že se poměrně snadno mohu dostat k něčemu, co pro starší generaci bylo mnohdy nedosažitelné (kolik z HAMů jste měli A už před 2005?).

Já jsem zjistil, že mi PMR a sdíláky nestačí, tak jsem se našrotil, zajel na Stříbrňák (pro mě za mě, kdo chce Prahu, tak jeďtě do Prahy), udělal zkoušky a tím jsou formality vyřízené. Hned na to jsem koupil FT-818 a nějaké sranda-antény a jel na cesty po Evropě. CEPT, třída A platí jako A i v zahraničí, tak jsem si mohl hned užívat objevování krátkých vln na 20m bandu na hřebenech Pyrenejí a nemusel jsem se šmudlit na kousku osmdesátky, na kterou stejně nejsou kloudné teleskopy, nebo čekat, až se mi v době slunečního minima otevře desítka... Pak jsem bydlel nějakou dobu v malém městečku ve Španělsku a chodíval jsem po práci zas s 818 večer na pláž a na teleskop jsem QRP udělal skoro celou Evropu (samozřejmě zase "áčková" pásma 20m a 40m). Až teď začínám pomalu zkoušet CW, dostávám se k vyšším výkonům (zatím 100W), potýkám se s povrchovými proudy na koaxu a takové... Však co, radioamatérství je sebevzdělávání, takže se nějaký rozvoj předpokládá. Ale papíry mám raději rovnou na všechno, abych se s tím nemusel potom otravovat dokola a ještě se zbytečně obírat o bandy!
Odpovědět
#9

Sarumane, presne tak to je. Rovnou A a je hotovo. Jak pises.

Michal Stod / OK1SIM administrátor tohoto fóra - pokud máte problém nebo nápad nebo snad pochvalu, napište to do sekce https://forum.svysilackou.cz/forumdisplay.php?fid=26
Odpovědět
#10

proč dělat řidičák na náklaďák, když mi stačí osobák ?
Odpovědět


Přejít na fórum:


Uživatel(é) prohlížející tohle téma: 1 host(ů)